PKP Intercity podpisało trzy umowy, dzięki którym już w przyszłym roku podróżni będą mogli kupować bilety na pociągi w nowym systemie sprzedaży internetowej, a z pełnej funkcjonalności nowego systemu będą mogli korzystać w ostatnim kwartale 2024 roku. To największa inwestycja informatyczna w ponad 20-letniej historii PKP Intercity. Pierwsza umowa dotyczy internetowego systemu sprzedaży e-IC 2.0, druga i trzecia dotyczą licencji, wdrożenia i utrzymania nowego Centralnego Systemu Sprzedaży oraz usługi rezerwacyjnej. Wykonawcą systemów będzie PKP Informatyka. Łączna wartość wszystkich umów wynosi ponad 143 mln zł brutto.

Nowy system sprzedaży internetowej e-IC 2.0

Planowo system e-IC 2.0 zostanie udostępniony podróżnym w ostatnich miesiącach przyszłego roku. Ze względu na złożoność systemu i jego strategiczne znaczenie, wprowadzenie będzie podzielone na etapy. Pierwszy z nich zakończy się planowo we wrześniu przyszłego roku, a kolejne będą wprowadzane sukcesywnie. Pozwoli to na odwzorowanie funkcjonalności obecnego systemu i implementowanie nowych zmian. Osiągnięcie pełnej funkcjonalności jest przewidywane na 2024 rok.

Umowa bez uwzględnienia prawa opcji opiewa na ponad 8,5 mln zł brutto, a jeśli PKP Intercity zdecyduje się na rozszerzenie zamówienia, jego cała kwota wyniesie ponad 9,7 mln zł brutto.

Rozwój polskiej kolei, którego jesteśmy świadkami w ostatnich kilku latach, jest widoczny gołym okiem. To nowoczesny tabor, odnowione dworce, zmodernizowane linie kolejowe. Co równie ważne z perspektywy pasażera, to także coraz wyższa jakość obsługi, która wdrażana jest w ramach strategii rozwoju PKP Intercity. Najlepszym tego przykładem są podpisane dzisiaj umowy, dzięki którym bilety na połączenia przewoźnika będą dostępne w nowoczesnym systemie, co jeszcze bardziej ułatwi podróżowanie koleją. To kolejny krok na drodze do naszego celu, jakim jest kolej komfortowa, bezpieczna, przewidywalna, dostępna i ekologiczna – mówi Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Misterstwie Infrastruktury.

Nowy system e-IC 2.0 zaoferuje podróżnym nową szatę graficzną i ścieżkę zakupową. Pojawią się nowe funkcje takie jak wyszukiwanie połączenia umożliwiającego planowanie podróży „tam i  z powrotem”, tworzenie profili zakupowych (gdzie można wskazać ulubione lub najczęstsze relacje) czy opcja dodania biletu do kalendarza. e-IC 2.0 podpowie i wybierze najlepszą dla podróżnych ofertę, z której mogą skorzystać jeśli spełniają warunki taryfowe oferty. Po określeniu wieku podróżnego, platforma zasugeruje ulgi, najbardziej prawdopodobne dla danego przedziału wiekowego. Jest to szczególnie ważne przy zamawianiu biletów międzynarodowych na przejazdy z dziećmi, ze względu na złożone zasady zniżek dla dzieci i młodzieży. 

Tak jak w obecnym systemie internetowej sprzedaży, będzie też możliwość zakupu biletu bez zakładania konta, możliwość zakupu biletów okresowych, rezerwacji do nich i na przejazdy realizowane z wykorzystaniem Kart Intercity. Nadal dostępne będzie udogodnienie, dzięki któremu pasażerowie będą mogli wpisać wyłącznie nazwę miasta docelowego, a nie konkretnej stacji (dla wybranych miast). W tym wypadku system zaoferuje wszystkie dostępne połączenia z daną destynacją, biorąc pod uwagę dworce w wybranym mieście. Pasażerowie nadal skorzystają z funkcji „Koszyk”, graficznej rezerwacji miejsc (w elektrycznych i spalinowych zespołach trakcyjnych) czy prezentacji frekwencji. W ramach jednej transakcji będzie można zakupić bilet z dwiema przesiadkami.

Kolejne etapy zaoferują możliwość zakupów biletów międzynarodowych oraz tych w ramach oferty Interrail czy Wspólny Bilet.

Centralny System Sprzedaży

Druga z umów dotyczy Centralnego Systemu Sprzedaży, a dokładniej licencji, wdrożenia i utrzymania technologii. To również jeden z najważniejszych systemów w PKP Intercity. Wdrożenie przeprowadzi PKP Informatyka, która zajmie się utrzymaniem przez 60 miesięcy od startu produkcyjnego. Po tym okresie PKP Intercity będzie mogło przejąć opiekę nad utrzymaniem systemu lub przedłużyć umowę. Licencja została zakupiona bezterminowo. Łączna wartość umowy to ponad 71,1 mln zł brutto.

Kolejny kontrakt dotyczy usługi rezerwacyjnej, którą PKP Informatyka będzie świadczyć na rzecz przewoźnika. W jej ramach PKP Intercity będzie mieć zapewnioną wydajną i wysokodostępną infrastrukturę i oprogramowanie, pozwalające na obsługę wszystkich operacji związanych z rezerwacją miejsc.  Wartość tej umowy to ponad 62,1 mln zł brutto. Łączna wartość obu umów w ramach projektu Centralnego Systemu Sprzedaży to 133,28 mln zł brutto.

To bardzo budujące, gdy widzimy, jak dwie spółki z Grupy PKP podejmują współpracę, której celem jest osiąganie najlepszych, światowych standardów. Poprzez powołanie holdingu Grupy PKP otworzyły się możliwości dalszego zacieśniania współpracy w Grupie, a także budowy kompetencji i wspólnej strategii dla kluczowych obszarów działalności. Zmieniamy polską kolej, a celem jest dynamiczny rozwój i wzmacnianie jej pozycji rynkowej – podsumowuje Krzysztof Mamiński, Prezes Zarządu PKP S.A.

Uruchomienie produkcyjne nowego Centralnego Systemu Sprzedaży, będącego „silnikiem” nowego systemu, zaplanowane jest na drugą połowę 2024 roku. Wtedy rozpocznie się sprzedaż biletów z wykorzystaniem nowego systemu, który przez pewien czas będzie działał równolegle z obecnym. Celem jest zapewnienie płynności zmiany i stopniowe zintegrowanie kanałów sprzedaży oraz zapewnienie Podróżnym niezakłóconej dostępności biletów.

Nowy system będzie technologią dużo bardziej elastyczną w stosunku do obecnie eksploatowanej, co pozwoli przewoźnikowi na szybsze i łatwiejsze wprowadzanie nowych rozwiązań i funkcji. Umożliwi to nowoczesna architektura rozwiązania. Dzięki niej możliwe będzie proste wprowadzanie zmian uzasadnionych biznesowo oraz oczekiwanych przez podróżnych.

Nowy System Centralny ułatwi integracje z systemami sprzedaży europejskich przewoźników, co usprawni zakup biletów na pociągi międzynarodowe. Wprowadzony silnik ofertowy zapewni też najkorzystniejszy dla podróżnych dobór ofert i cen, z zastosowaniem jeszcze bardziej zaawansowanego modelu sprzedaży, z cenami dynamicznymi – co już obecnie ma zastosowanie we wszystkich kategoriach pociągów. Nowy system umożliwi dalszy rozwój w tym zakresie. Pasażerowie zyskają też lepszy dostęp do informacji nt. podróży.

Realizacja kontraktów na dostawę rozwiązań i usług informatycznych dla PKP Intercity potwierdza rolę PKP Informatyka jako zaufanego partnera technologicznego, z udziałem którego Spółki z Grupy PKP mogą skutecznie realizować swoje strategie IT. Dla PKP Informatyka jest to niewątpliwie szansa na budowę i stały rozwój kompetencji w obszarze rozwiązań pasażerskich w oparciu o najnowocześniejsze technologie. Wspólnie rozpoczynamy kolejny etap budowania potencjału informatyki kolejowej, dzięki czemu pasażerowie zyskają  rozwiązania stosowane w Europie – mówi Tadeusz Turzyński, Prezes Zarządu PKP Informatyka.

Podpisanie umów na e-IC 2.0 oraz Centralny System Sprzedaży to największa inwestycja informatyczna w ponad 20-letniej historii PKP Intercity. Wierzę, że system sprzedaży internetowej e-IC 2.0 stanie się ulubionym miejscem podróżnych do zakupu biletów, w przypadku korzystania z przeglądarki internetowej. e-IC 2.0 zaoferuje nowy, przejrzysty układ graficzny i ścieżkę zakupową, zwiększy się to, co w obecnych czasach jest uznawane za najważniejsze, czyli tzw. user-experience. Zdajemy sobie sprawę, że pasażerowie będą kupować bilety na intercity.pl, jeśli udostępniony system sprzedaży internetowej będzie intuicyjny w obsłudze, stabilny i szybki. W ramach realizacji naszej strategii inwestycji i rozwoju kładziemy bardzo duży nacisk na cyfryzację. Podpisanie umów na nowy system sprzedaży oraz e-IC 2.0 jest zwieńczeniem tegorocznych działań spółki w zakresie wprowadzenia dynamicznego systemu sprzedaży we wszystkich kategoriach pociągów oraz ujednoliconych warunków handlowych. Możemy śmiało powiedzieć, że nasza sprzedaż jest dostosowana do obecnych realiów rynkowych – mówi Tomasz Gontarz, Członek Zarządu PKP Intercity.

Coraz więcej biletów kupowanych przez kanały zdalne – PKP Intercity stawia na ich rozwój

Rozwój kanałów zdalnych i rozszerzanie sieci sprzedaży to część strategii rozwoju PKP Intercity. Jako jeden z kluczowych celów wyznacza ona usprawnienie i uproszczenie procesu obsługi podróżnych poprzez wprowadzenie kolejnych rozwiązań cyfrowych. Celem jest szybki, prosty i intuicyjny zakup biletu w preferowanej przez klienta aplikacji lub stronie internetowej.

Ta forma zakupu cieszy się rosnącą popularnością – obecnie przez kanały zdalne, przede wszystkim internet lub aplikację mobilną, bilety PKP Intercity kupuje już 70% pasażerów, a w 2019 r., korzystało z niej 54,3% podróżnych.

Wdrażana obecnie przez PKP Intercity transformacja technologiczna służy optymalizacji procesów w spółce, przekładających się bezpośrednio na jakość oferowanych pasażerom usług.