Od 9 grudnia 2018 r., zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, pasażerowie kolei w Polsce mogą korzystać ze Wspólnego Biletu. Dzięki wprowadzeniu takiej usługi podróżni mogą kupić jeden bilet na całą podróż, a jego cena zostanie wyliczona w oparciu o jedną, zupełnie nową taryfę. Dla pasażerów oznacza to przede wszystkim wygodę i spore oszczędności. Inicjatorem wdrożenia Wspólnego Biletu było Ministerstwo Infrastruktury, a od strony technicznej za jego przygotowanie odpowiedzialna jest spółka PKP Informatyka, która zintegrowała i ustandaryzowała proces sprzedaży biletów.

Już od niedzieli większość pasażerów kolei w Polsce może kupić jeden bilet na całą podróż, niezależnie od tego, z jakich pociągów korzysta i na jakich trasach podróżuje. Taką propozycję – Wspólny Bilet – przygotowali dla podróżnych polscy przewoźnicy kolejowi. Co ważne, nowa oferta dotyczy nie tylko przewoźników z Grupy PKP, ale także kolei samorządowych, które odpowiadają za obsługę połączeń regionalnych i aglomeracyjnych. W pierwszym etapie wdrożenia Wspólnego Biletu pasażerowie będą mogli kupić bilety na połączenia obsługiwane przez sześciu przewoźników, z których korzysta około 80 proc. wszystkich pasażerów kolei w Polsce: PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, Przewozy Regionalne (POLREGIO), Koleje Mazowieckie, Koleje Wielkopolskie i Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Na początku Wspólny Bilet będzie dostępny w ponad 630 okienkach kasowych w całej Polsce, a na podróże pociągami części przewoźników także przez internet, w systemie BILKOM. Docelowo (do końca stycznia 2019 r.) Wspólny Bilet obejmie swoim zasięgiem także Koleje Dolnośląskie, Koleje Małopolskie, Koleje Śląskie i Arrivę RP, dzięki czemu będzie mogło z niego skorzystać ponad 90 proc. wszystkich pasażerów polskich kolei.

– Bardzo się cieszę, że Polskie Koleje Państwowe wdrożyły system Wspólnego Biletu. To oznacza większą wygodę dla pasażerów. Podróżni nie muszą wiedzieć, jak nazywa się przewoźnik, z którego usług korzystają. Mają natomiast prawo oczekiwać dobrej usługi. I taką dobrą usługą jest Wspólny Bilet – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Funkcjonowanie na rynku wielu przewoźników kolejowych nie musi i nie powinno oznaczać trudności dla pasażerów. Mamy świadomość, że dotychczasowa dezintegracja taryfowa wciąż jest przedmiotem krytyki ze strony podróżnych. Dzięki wdrożeniu Wspólnego Biletu pasażerowie kolei w Polsce, podobnie jak mieszkańcy Wielkiej Brytanii czy Szwajcarii, również mogą w prosty sposób kupić jeden bilet na całą podróż, oszczędzając czas i pieniądze – mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.

– PKP Informatyka z sukcesem wdrożyła kolejny projekt, który poprawia jakość funkcjonowania kolei w Polsce. Po Pakiecie Podróżnika i aplikacji Bilkom.pl oddaliśmy do użytku Wspólny Bilet, co pokazuje, że posiadane przez nas kompetencje pozwalają na standaryzację i ujednolicenie usługi sprzedaży biletów kolejowych w Polsce – mówi Jakub Prusik, p.o. prezesa zarządu PKP Informatyka spółka z o.o.

 – Chciałbym podziękować zespołowi PKP Informatyka za pracę i zaangażowanie nad Wspólnym Biletem. Doświadczenie naszych informatyków kolejowych potwierdza, że dzięki znajomości specyfiki rynku z sukcesem możemy realizować projekty, a budowane przez nas rozwiązania informatyczne wspierają rynek kolejowy w podniesieniu satysfakcji podróżnych i odpowiadają rosnącym oczekiwaniom digitalizacyjnym Polaków– dodaje członek zarządu PKP Informatyka Radosław Zawierucha

Podstawą Wspólnego Biletu jest jedna taryfa obowiązująca u wszystkich przewoźników kolejowych, którzy wprowadzili tę ofertę. Taryfa ma charakter degresywny, co oznacza, że sposób naliczenia ceny biletu opiera się na prostej zasadzie: „im dalej jedziesz, tym mniej płacisz za kolejne kilometry pokonywanej trasy”. Dzięki temu Wspólny Bilet to propozycja szczególnie atrakcyjna dla pasażerów podróżujących na dłuższych trasach oraz wybierających podróże z przesiadkami, realizowane pociągami różnych przewoźników. Warto podkreślić, że Wspólny Bilet to nowa, dodatkowa oferta, a pasażerowie w dalszym ciągu będą mogli korzystać np. z promocji oferowanych przez przewoźników w regionach i na konkretnych trasach.

Czy to się opłaca?

  • trasa przejazdu: Hel – Zakopane (tam i z powrotem)
  • pasażerowie: 1 osoba dorosła
  • pociągi: Hel – Gdynia Gł. REGIO (POLREGIO), Gdynia Gł. – Kraków Płaszów TLK (PKP Intercity), Kraków Płaszów – Zakopane REGIO (POLREGIO)
  • cena Wspólnego Biletu: 172 zł
  • oszczędność: 50,20 zł